Behandling av bågfot

Med iläggssulor från Align Footwear® behandlar du inte bara symptomer, du förebygger också själva orsaken till bågfot!

Bågfotsilägg med nöjdhetsgaranti!

Smärtor i förbindelse med idrott- särskilt löpning – är ofta koncentrerade runt hålfoten och hålfotssenan. Varje steg du tar påverkar hålfotssenan som löper mellan hälbenet och de fem tårna.

Vad är hålfotsinflammation?

På undersidan av foten sitter en bindvävsplatta – hålfotssenan. Denna sena löper mellan den främre delen av hälbenet, fram till  tårna. Hålfotsinflammation är ett irritationstillstånd i hålfotssenans fäste på hälbenet, vilket kan leda till förkalkning av senans fäste. Senan blir därmed stelare än normal och det uppstår då små smärtfulla bristningar inne i senan när du är aktiv.

Hålfotsinflammation är en av de vanligaste orsakerna till smärta under hälen. Det är viktigt att man tar de första symptomerna allvarligt eftersom problem med senan annars kan bli långvariga om de skulle ignoreras. Vid upptakten av en ”felaktig” ömhet i hålfoten bör du därför sluta eller undgå de aktiviteter som provocerar ömheten eller smärtan. Det är viktigt att du hittar orsaken till problemet.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Våra iläggssulor har redan hjälpt mer än 100.000 kunder!
  • Effektiv mot Idrottsskada
  • Full tillfredsställelse eller pengarna tillbaka

Kun 499 SEK

Indlægssåler mod hælspore

Så hjälpte det Kirsten

Som sagt så har jag också Align Footwears iläggssulor i mina träningsskor. Jag tränar konditionsträning och styrketräning 1 1/2 timme varje tisdag. Där jag tränar så är det både män och kvinnor och i förbindelse med träning så springer vi 50m ca. 10 gånger i full fart. Det roliga är att från att ha varit 6:e snabbast, så är jag nu 2:a snabbast. Jag kan nu springa ifrån vår tränare, jag är snabbast av alla kvinnor och jag springer ifrån alla män utom en. Det är en riktigt häftig känsla. Nu blir jag inte längre lika andfådd och jag mister heller inte farten i mina löpningar, vare sig om det är den 1:a eller 10:e intervallen, mina ben vill bara fortsätta. Om du vill något med din idrott eller om du precis som jag har ont någonstans i kroppen så ska du pröva Align Footwear®s iläggssulor.
Jag kan varmt rekommendera dem.”

Se och hör om andra personliga upplevelser med Arch Mobility.

Vad kan skapa hålfotssmärtor?

  • Plattfot och överpronation vid gång eller löpning.
  • Plötslig ökning av varaktighet, distans eller byte till ett hårt underlag vid löpning.
  • Bågfot
  • Användning av skor som inte passar ditt mediala hålfotsvalv eller som saknar stötabsorbering.
  • Övervikt

De flesta fall beror på överbelastning av hålfotssenans fäste i hälbenet. Upprepade överbelastnignar i form av löpning och fotavvecklingar, samt längre perioder av stående på hårt underlag kan skapa starka hålfotssmärtor. Man kan också utveckla hålfotsinflammation om man står i längre perioder på ett hårt underlag och genom idrott som innehåller många hopp. Avvikande fotpositionering som vid t.ex. bågfot eller plattfot kan också utgöra en ökad risk.

Skor som inte passar till din fot kan också åsamka mycket smärta – om du till exempel har skor med ett högt hålfotsstöd och samtidigt en låg hålfot eller om du är plattfotad så kommer det att ge dig starka hålfotssmärtor när du är ute och springer. Hålfotsinflammation utvecklar sig gradvist och kan ofta märkas genom en gradvis ökad ömhet framför hälens trampdyna, vid innersidan av foten. Ömheten utlöses typiskt när du är ute och går eller springer, när man sätter ner foten. Så småningom kan smärtan också vara närvarande vid vila, oftast som morgonstelhet och- smärta.

När foten kommer igång och är uppvärmd kan smärtan avta igen. Till och från strålar smärtan framåt och kan då omfatta stora delar av fotens undersida. Ofta gör det också ont när man trycker på området under hälbenet. Det är en bra idé att lindra den smärta under hälen som uppstår vid belastning så snabbt som möjligt, annars kan tillståndet vara svårt att bli kvitt.

Behandling av hålfotsinflammation

Streching av bindvävsplattan kan vara effektivt. Du kan också få övningar genom att vända dig till din praktiserande läkare eller fysioterapeut. När löpträningen återupptas så ska det ske långsamt och med en gradvis belastning. Det är natruligtvis nödvändigt att skorna är i sin ordning, dvs. att du har bra löparskor med stötabsorberande häl. Man kan dessutom avlasta hålfotssenan genom att gå med skor som har hålfotsstöd.

Om du inte märker av en förbättring trots en längre rehabilitering så kan medicinsk behandling med artrosmedicin övervägas, eller en injektion med kortikosteroider prövas.

Om man reagerar snabbt på de första symptomer och ser till att avlasta hålfoten och hälen från de smärtutlösande aktiviteterna så försvinner ofta hålfotsinflammationen efter kort tid. Om man inte lyssnar till kroppen och tränar vidare så kan det leda till en förtjockning av senan och då riskerar man en lång rehabiliteringsperiod.

Hos en fysioterapeut kan du ofta få utfört en scanning som enkelt kan visa om du har hålfotsinflammation. Hålfotsinflammation behandlas med strechingövningar och andra uppmjuknings behandlingar. Vid aktiv inflammation kan en spruta med kortikosteroider användas för att mindska inflammationen.

Om orsaken är relaterad till en felställd fot under gång eller löpning så är det viktigt att använda skor som passar och som ger ett korrekt stöd. Bra stötabsorbering är väldigt viktigt. En fysioterapeut eller fotterapeut kan vägleda dig och värdera om du borde ändra någon med dina skor, där kan t.ex. ilägg i skorna vara en effektiv och hållbar lösning.

Vad kan du själv göra?

Du kan få stretchingövningar från dig fysioterapeut, din praktiserande läkare eller din fotterapeut, dessa övningar kan göra underverk för din hålfot. Det kan också vara en bra idá att ta reda på om du använder lämpliga skor i din vardag och under träning.

Vad kan Align Footwear® göra?

Efter många års forskning inom vår trepunktsteknologi har vi utvecklat en design som försätter ankeln i en mer naturlig position med upp till 32% och en ev. pronation – sned gång – minskas med upp till 27%. Sulorna justerar dessutom smalbenet så att det hamnar i en mer neutral ställning med upp till 40%. Denna positionering av ankel och smalben är det som är nyckeln till att reducera smärta, trötthet, pronation och supination.

Genom att stötta foten på sidan bibehåller vi också den fulla mobiliteten i våra fotmuskler, vilket inte kan uppnås om man  bygger in ett stöd under foten, som t.ex. med en pelott eller ett ”konstgjort” hålfotsstöd. De tre stödpunkterna som vi har världspatent på, hjälper till med att fördela kroppsvikten och därmed också belastningen på våra fötte, vilket är optimalt för hålfoten.

Align Footwear® iläggssulor ökar rörligheten, komforten och funktionen. De främjar bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja, samtidigt som de förbättrar din hälsa och välbefinnande. När din kropp, tack vare sulorna, försätts i en korrekt och naturlig ställning så blir belastningen av varje steg du tar jämnare fördelat. Våra iläggssulor reducerar de destruktiva stötar som fädas igenom din kropp varje gång dina fötter träffar marken. Det betyder mindre press och ev. inflammation i dina leder, muskler, senor och ledband.


60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du tillbaka pengarna

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.se

På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie inställningarna på den här sidan är aktiverade för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra cookieinställningarna eller om du klickar på Godkänn nedan betraktas det som ditt samtycke.

Stäng