Bågfot

Bågfotsilägg med nöjdhetsgaranti!

Problem i förbindelse med idrott- särskilt löpning – är ofta koncentrerade runt hålfoten och hålfotssenan. Varje steg du tar påverkar hålfotssenan som löper mellan hälbenet och de fem tårna.

Vad är hålfot?

På undersidan av foten sitter en bindvävsplatta – hålfotssenan. Denna sena löper mellan den främre delen av hälbenet, fram till  tårna. Hålfotsinflammation är ett irritationstillstånd i hålfotssenans fäste på hälbenet, vilket kan leda till förkalkning av senans fäste. Senan blir därmed stelare än normal och det uppstår då små bristningar inne i senan när du är aktiv.

Det är viktigt att man tar de första symptomerna allvarligt eftersom problem med senan annars kan bli långvariga om de skulle ignoreras. Vid upptakten av en ”felaktig” ömhet i hålfoten bör du därför sluta eller undgå de aktiviteter som provokerar ömheten. Det är viktigt att du hittar orsaken till problemet.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Våra iläggssulor har redan hjälpt mer än 300.000 kunder!
  • Mer rörelse och energi
  • Full tillfredsställelse eller pengarna tillbaka

Kun 725 SEK

Vad kan skapa hålfotsproblem?

  • Plattfot och överpronation vid gång eller löpning
  • Plötslig ökning av varaktighet, distans eller byte till ett hårt underlag vid löpning
  • Bågfot
  • Användning av skor som inte passar ditt mediala hålfotsvalv eller som saknar stötabsorbering
  • Övervikt

De flesta fall beror på överbelastning av hålfotssenans fäste i hälbenet. Upprepade överbelastningar i form av löpning och fotavvecklingar, samt längre perioder av stående på hårt underlag kan skapa starka hålfotssmärtor. Man kan också utveckla hålfotsinflammation om man står i längre perioder på ett hårt underlag och genom idrott som innehåller många hopp. Avvikande fotpositionering som vid t.ex. bågfot eller plattfot kan också utgöra en ökad risk.

Skor som inte passar till din fot kan också åsamka mycket smärta – om du till exempel har skor med ett högt hålfotsstöd och samtidigt en låg hålfot eller om du är plattfotad så kommer det att ge dig starka hålfotsproblem när du är ute och springer. Hålfotsinflammation utvecklar sig gradvist och kan ofta märkas genom en gradvis ökad ömhet framför hälens trampdyna, vid innersidan av foten. Den utlöses typiskt när du är ute och går eller springer, när man sätter ner foten. Så småningom kan problemet också vara närvarande vid vila, oftast på morgonen.

När foten kommer igång och är uppvärmd kan smärtan avta igen. Till och från strålar smärtan framåt och kan då omfatta stora delar av fotens undersida. Ofta gör det också ont när man trycker på området under hälbenet. Det är en bra idé att ingripa så snabbt som möjligt, annars kan tillståndet vara svårt att bli kvitt.

Effektiva åtgärder mot nedsjunket fotvalv?

Streching av bindvävsplattan kan vara effektivt. Du kan också få övningar genom att vända dig till din praktiserande läkare eller fysioterapeut. När löpträningen återupptas så ska det ske långsamt och med en gradvis belastning. Det är natruligtvis nödvändigt att skorna är i sin ordning, dvs. att du har bra löparskor med stötabsorberande häl. Man kan dessutom avlasta hålfotssenan genom att gå med skor som har hålfotsstöd.

Om du inte märker av en förbättring trots en längre rehabilitering så kan medicin med artrosmedicin övervägas, eller en injektion med kortikosteroider prövas.

Om man reagerar snabbt på de första symptomer och ser till att avlasta hålfoten och hälen från de utlösande aktiviteterna så försvinner ofta hålfotsinflammationen efter kort tid. Om man inte lyssnar till kroppen och tränar vidare så kan det leda till en förtjockning av senan och då riskerar man en lång rehabiliteringsperiod.

Om orsaken är relaterad till en felställd fot under gång eller löpning så är det viktigt att använda skor som passar och som ger ett korrekt stöd. Bra stötabsorbering är väldigt viktigt. En fysioterapeut eller fotterapeut kan vägleda dig och värdera om du borde ändra någon med dina skor, där kan t.ex. ilägg i skorna vara en effektiv och hållbar lösning.

Vad kan jag göra själv?

Du kan få stretchingövningar från dig fysioterapeut, din praktiserande läkare eller din fotterapeut, dessa övningar kan göra underverk för din hålfot. Det kan också vara en bra idá att ta reda på om du använder lämpliga skor i din vardag och under träning.

Align Footwear iläggssulor

Efter många års forskning inom vår trepunktsteknologi har vi utvecklat en design som försätter ankeln i en mer naturlig position med upp till 32% och en ev. pronation – sned gång – minskas med upp till 27%. Sulorna justerar dessutom smalbenet så att det hamnar i en mer neutral ställning med upp till 40%. Denna positionering av ankel och smalben är det som är nyckeln till att reducera pronation och supination.

Genom att stötta foten på sidan bibehåller vi också den fulla mobiliteten i våra fotmuskler, vilket inte kan uppnås om man  bygger in ett stöd under foten, som t.ex. med en pelott eller ett ”konstgjort” hålfotsstöd. De tre stödpunkterna som vi har patent på, hjälper till med att fördela kroppsvikten och därmed också belastningen på våra fötte, vilket är optimalt för hålfoten.

Align Footwear® iläggssulor ökar rörligheten, komforten och funktionen. De främjar bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja, samtidigt som de förbättrar din hälsa och välbefinnande. När din kropp, tack vare sulorna, försätts i en korrekt och naturlig ställning så blir belastningen av varje steg du tar jämnare fördelat. Våra iläggssulor reducerar de destruktiva stötar som fädas igenom din kropp varje gång dina fötter träffar marken. Det betyder mindre tryck på dina leder, muskler, senor och ledband.


60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du tillbaka pengarna

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.se