Behandling av hopparknä

Med iläggssulor från Align behandlar du inte bara symptomerna, du förebygger även själva orsaken till hopparknä!

Iläggssulor mot hopparknä med nöjdhetsgaranti!

Hopparknä, också kallat Jumper’s knee, är en mycket vanligt överbelastningsskada hos idrottare. Hopparknä är en irritation eller inflammation under knäskålen. Den drabbar ofta tyngdlyftare, cyklister och badmintonspelare.

Vilka symtom kan känneteckna ett hopparknä?

Smärtan är i regel skarpt stickande eller skärande. Tillståndet kännetecknas av smärtor från senan strax under knäskålen, som är lårmuskelns nedre fästpunkt. Smärtorna sitter oftast i övergången mellan ben och sena på knäskålens nedre kant eller lite längre ner i senan. Vid ovan nämnda belastningar löper man större risk att utveckla hopparknä om muskulaturen inte är vältränad och musklerna inte arbetar ändamålsenligt tillsammans. Kroppsbyggnaden kan också ha betydelse, exempelvis om du är kobent eller har plattfot. Dessutom kan hårt underlag och dåliga skor vara en orsak till att man utvecklar hopparknä.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Fler än 300.000 kunder har redan köpt iläggssulorna
  • Effektiv mot hopparknä
  • Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du tillbaka pengarna

Endast 725 kr.

Indlægssåler knæsmerter

Så hjälpte det Carina

Jag har mycket höga fotvalv och inga skor lyckas ge mig något stöd. Jag har även svaga ledband så foten blir instabil. Jag har en knäskada och när foten vinglar belastar det knäet.
Jag har haft ortopediska fotinlägg i flera år och då brukar jag få kramp i fötterna och de brukar bli kalla.
Sedan jag började med Align Footwear® har jag inte haft kramp i fötterna och de känns varma och bekväma. Fötterna känns avslappnade och även spänstiga. De är verkligen bekväma och min gång är vital.
Den första tiden kände jag av ryggen lite grann, för jag tror att jag ändrade hållning något. Ungefär som träningsvärk.
Jag brukar inte gå med skor inomhus men jag vill inte ta av mig dem nu när jag har så sköna skor helt plötsligt=sulorna. Sulorna är fantastiska. Nu går jag som en ung flicka.”

Se och hör om andra personliga upplevelser med Align Footwear®s iläggssulor.

Vad kan orsaka hopparknä?

Upprepade enformiga belastningar av knäskålssenan av till exempel hopp och sparkar medför mikroskopiska bristningar vid knäskålssenorna i knäskålens nedre kant. Om belastningen fortsätter trots ömhet som försvinner efter uppvärmning uppstår efterhand en kronisk inflammation i senan. Ibland uppkommer symtomen vid främre lårmuskelns senfäste strax ovanför knäskålen. Vid belastning löper man större risk att utveckla hopparknä om muskulaturen inte är vältränad och musklerna inte arbetar ändamålsenligt tillsammans.
Kroppsbyggnaden kan också ha betydelse, exempelvis om du är kobent eller har plattfot.
Dessutom kan hårt underlag och dåliga skor vara en orsak till att man utvecklar hopparknä.

Vilka behandlingsmöjligheter finns?

Hopparknä är mycket smärtsamt. I behandling av ett hopparknä gäller därför i första hand att dämpa irritationen/inflammationen som utlöser smärtan. Detta görs i samarbete med din läkare som ofta ordinerar en ibuprofen-kur och fullständig avlastning, dvs. inga lyft, böjningar eller hopp. Därefter handlar det om att hålla vävnaden så flexibel som möjligt, så att åtstramningen minskas. Det gäller också att stretcha muskulaturen i det spända låret så mycket som möjligt, vilket med fördel kan kombineras med massage och akupunktur. Därefter är vävnad, lår och knä redo att börja tränas upp och stärkas igen.

Vad kan du själv göra om du har fått hopparknä?

När din läkare eller sjukgymnast anser att du kan börja träna upp knät igen kan du med fördel kombinera rehabiliteringsövningar med skor eller iläggssulor som stöder kroppens hållning, så att du undviker nya skador. Det är viktigt att förebygga att skador uppstår. För de flesta idrotter gäller att allsidig styrketräning och stretchning är viktigt vid sidan om den idrottsspecifika träningen. Dessutom är det viktigt att ha bra skor, så att du får bra kontakt med underlaget.

Align Footwear®s iläggssulor ökar din rörlighet, komfort och prestationsförmåga. De ger bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja och förbättrar din hälsa och ditt välbefinnande. När din kropp får rätt hållning via sulorna och du går korrekt blir belastningen jämnare fördelad vid varje steg du tar. Våra iläggssulor dämpar de skadliga stötarna som går genom din kropp varje gång dina fötter träffar marken. Detta ger mindre tryck och mindre risk för inflammation i dina leder, muskler, senor och ledband. Efter många års forskning i vår trepunktsteknik har vi utvecklat en modell som positionerar vristen i en mer neutral position med upp till 32 % och en ev. pronation (sned fotisättning) minskar med upp till 27 %. Sulorna justerar dessutom smalbenet till en mer neutral position med upp till 40 %. Denna positionering av ankel och smalben är nyckeln till minskad smärta, trötthet, pronation och supination. Genom att stötta foten på sidan bibehåller vi fotmusklernas fulla rörlighet, vilket inte är möjligt om man bara bygger upp ett stöd under foten med t.ex. en pelott eller ett hålfotsinlägg.


60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du tillbaka pengarna

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.se

På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk