Hälsporre – fasciitis plantaris

Hälsporre – fasciitis plantaris

Hälsporre är beteckningen på en inflammation i den stora senan i hålfoten och kan orsaka kraftig smärta i hälen.

Hälsporre är mycket smärtsam och kan kräva långvarig behandling. Ofta går hälsporren över av sig själv, men kan komma tillbaka senare.

Skadan uppträder oftast hos personer över 35 år och hos personer som har plattfot eller hög hålfot.

Kvinnor är ofta mer disponerade för att drabbas av hälsporre.

Det finns flera faktorer som kan vara orsak till att man får hälsporre.

 

Indlægssåler - Plantar fasciitis

 
  • Våra iläggssulor har redan hjälpt mer än 100.000 kunder!
  • Effektiv mot Hälsporre
  • Full tillfredsställelse eller pengarna tillbaka

Endast 499 SEK

 

Indlægssåler mod hælspore

Så hjälpte det Ingela

Jag har provat mängder av iläggssulor och det har inte fungerat. Med de här sulorna kan jag gå och stå en hel dag och mina hälar mår bra.

Så hjälpte det Marianne

Jag har provat det mesta. Är reumatiker, har haft mycket svår hälsporre och har fått specialsulor av ortoped och gått hos sjukgymnast. Har i princip bott i fotriktiga gympaskor i 3 år till allting. Hur kul är det?! Jag testade dessa och de funkar mycket bra. Nu kan jag ha tex ha stövlar. Helt fantastiskt.

Se andre personlige oplevelser med Align Footwear®.

Vilka är symptomen på hälsporre?

  • Det gör ont när du belastar senfästet på hälbenet. Smärtan avtar när du vilar.
  • Foten är stel och öm runt hälen, framför allt på morgonen när du stiger upp med hälta.
  • Det gör ont när du står på tå och går på hälarna.
  • Det pirrar ibland längs fotsulans ytterkant..
  • Det gör ont när du står upp och ibland är hälen är svullen.

Vad kan orsaka en hälsporre?

Det kan finnas många orsaker till att du får en hälsporre. De vanligaste är:

  • Du löptränar i skor som inte passar dina fötter eller på för hårt underlag.
  • Om du plötsligt börjar träna betydligt mer än du är van vid kan du drabbas av hälsporre även om du är i bra form.
  • Övervikt kan ge ökad belastning på hälen och leda till hälsporre.
  • Skor med dålig eller ingen stötdämpning alls kan öka belastningen och leda till hälsporre.
  • Du springer, går eller står mer än du är van vid – det är alltid bra att mjukstarta.
  • Dålig löpteknik

Schmerzen in der Ferse

Vilka behandlingsmöjligheter finns? ?

I många fall går inflammationen i hälen över, men det är en lång och smärtsam process som kan ta många månader. Vanliga promenader hjälper. Vila dessutom hälen så mycket som möjligt och undvik att springa och stå för mycket. Det finns många olika sätt att behandla en hälsporre. Sista utvägen är ett kirurgiskt ingrepp och det följs ofta av en lång period med smärta. Det är inte ovanligt att fortfarande ha ont ett år efter ingreppet.

Vad kan du själv göra om du har fått en hälsporre?

Du kan själv göra mycket:

  • Du kan ta smärtstillande läkemedel som paracetamol (Panodil) och artrosläkemedel efter samråd med läkare. .
  • I vissa fall kan läkaren bedöma att binjurebarkhormon kan ha effekt. Det kan lindra smärtan några veckor och minska inflammationen, men är ingen garanti för att det går över helt.
  • Du kan få tips om övningar som kan lindra smärtan av läkare eller fysioterapeut.
  • Dessutom bör du undvika hårda underlag. Använd skor med mjuk innersula som har skålad form vid hälen eller ännu hellre inlägg med hälkopp. Inlägget måste vara minst 1 cm tjockt, men helst ännu tjockare.

Align Footwear

Vår trepunktsteknik är en patenterad och innovativ nyhet inom iläggssulor som har utvecklats av en amerikansk fysioterapeut.

Align Footwear®s iläggssulor gör att foten korrigeras till en mer neutral position och därmed avlastas hälsporren. Det medverkar till att smärtan minskar och förbättrar kroppens läkningsprocess.
Den mjuka gelhälen ger dessutom ett skonsammare underlag, vilket lindrar smärtan eftersom hälen både skyddas och avlastas.
Stötdämpningen tar upp en stor del av hälens belastning och tryck och lindrar därmed smärtan som skjuter upp från hälen när man har en hälsporre, vilket ger behagligare och naturligare gång. Align Footwear®s iläggssulor underlättar alltså läkningsprocessen om du har fått hälsporre och vid konstant användning förhindrar de dessutom att besvären förvärras eller uppstår igen.

Align Footwear®s iläggssulor ökar din rörlighet, komfort och prestationsförmåga. De ger bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja och förbättrar din hälsa och ditt välbefinnande.
När din kropp får rätt hållning via sulorna och du går korrekt blir belastningen jämnare fördelad vid varje steg du tar. Våra iläggssulor dämpar de skadliga stötarna som går genom din kropp varje gång dina fötter träffar marken. Detta ger mindre tryck och ev. inflammation i dina leder, muskler, senor och ledband.

Efter många års forskning i vår trepunktsteknik har vi utvecklat en modell som positionerar ankeln i en mer neutral position med upp till 32 % och en ev. pronation (sned fotisättning) minskar med upp till 27 %. Sulorna justerar dessutom smalbenet till en mer neutral position med upp till 40 %. Denna positionering av ankel och smalben är nyckeln till minskad smärta, trötthet, pronation och supination. Genom att stötta foten på sidan bibehåller vi fotmusklernas fulla rörlighet, vilket inte är möjligt om man bara bygger upp ett stöd under foten med t.ex. en pelott eller ett hålfotsinlägg.


60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 633 633
eller kontakt@alignfootwear.se