Hälsporre

Align Footwear har många års erfarenhet med iläggssulor. Våra iläggssulor har redan hjälpt mer än 300.000 europeiska kunder, och vi är närvarande i över 15 länder.

Iläggssulor mot hälsporre med garanti – prova dem gratis i 60 dagar och om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka!

Hur uppstår hälsporre?

Hälsporre och plantar fasciit uppträder när fotens fjädringssystem är för oflexibelt, det vill säga senesystemet är populärt ”förkalkat” Även en liten överbelastning kan orsaka en smärtsam beläggning runt fotens längsgående senor vid hälen.

Skadorna kan utveckla ett ”inflammatoriskt tillstånd” som kan orsaka svår hälsmärta. Ihållande mindre skador på senbenet på hälbenet kan med tiden utvecklas till svår smärta. Med tiden kan en större trängsel också utveckla ett ”inflammatoriskt tillstånd” i senorna och orsaka smärta. 

Våra hälsporre inlägg sätter foten tillbaka i en mer neutral position och kan hjälpa till att lindra plantar fasciiit och eventuellt hälsporre tillsammans med regelbunden stretching av dina fötter. Vissa människor har också framgång med behandlingsalternativ som akupunktur, ultraljud och olika övningar.

Stretching är en mycket viktigt del av rehabiliteringen vid hälsporre. Det finns flera stretchingövningar att använda vid hälsporre.

Övning 1: Hällyft

  1. Hitta ett trappsteg eller upphöjning som du kan använda för den här övningen.
  2. Ta en kökshandduk eller liten handduk och rulla ihop den från kortsidan.
  3. Placera ett ben på steget/upphöjningen med hälen över kanten, så att den ”hänger” fritt.
  4. Placera den hoprullade handduken under tårna så att de är helt utsträckta.
  5. Lyft dig sedan upp tårna, medan du räknar till tre
  6. Stå kvar på tåspetsarna i ytterligare två sekunder.
  7. Sänk dig till startpositionen medan du räknar till tre.

– Vi rekommenderar att du gör övningen varannan dag, helst i tre månader.

Övning 2: Handdukslyftning

Detta är en mycket enkel övning, gör bara följande:

  1. Sitt på en stol.
  2. Lägg en kökshandduk eller handduk under foten.
  3. Försök att ta upp kökshandduken eller handduken med foten.
  4. Upprepa övningen fem gånger för varje fot.

Om denna övning inte är tillräckligt utmanande kan du lägga vikt på handduken. Till exempel kan tidningar, tidskrifter eller andra mindre föremål användas för att hålla fast handduken, så att det krävs mer för att lyfta handduken från golvet.

Övning 3: Tennisboll mot fotsulan

Allt du behöver för den här övningen är en tennisboll eller en boll av liknande storlek.

  1. Stå upp, helst nära en vägg som du kan ta stöd mot.
  2. Placera bollen under foten så att fotsulan är ovanpå bollen. 
  3. Rulla bollen från tåspetsen ner till hälen och massera fotsulan.

Övningar räcker inte alltid för att lindra smärtan som kan uppstå i foten. Här kan Align Footwears korrigerande illägssulor vara den perfekte hälsporre behandling. Align Footwears hälsporre inlägg är helt unika och olikt allt annat på marknaden. Det rör sig t.ex. inte om att placera ett konstgjort hålfotsstöd under foten – istället handlar det om att styra ankeln för att optimera kroppens potential och att röra på våra muskler under foten, precis på det sätt som vi är skapta för att röra dem på. 

Vi tror på vår världspatenterade teknologi – så mycket att vi återbetalar pengarna inom 60 dagar om du inte är nöjd med iläggssulorna.

När du börjar använda Align Footwears hälsporre inlägg som din hälspore behandling kan det fortfarande vara ömhet i foten från början eftersom foten justeras till en rätt fotposition. Känslan av ömhet en början betyder inte nödvändigtvis att iläggssulorna inte fungerar för dig. Varje gång som du sätter ner dina fötter i något nytt krävs en anpassningsperiod som man inte ska stressa igenom. 

Vi rekommenderar därför att du börjar försiktigt. Använd iläggssulorna i 4 timmar under första dagen och öka med en timme per dag. När du bär sulorna i åtta timmar kan du använda sulorna hela dagen.

Du kan läsa mer om en bra start med Align Footwears iläggssulor här:

 

Indlægssåler mod hælspore

Så hjälpte det Marianne

Jag har provat det mesta. Är reumatiker, har haft mycket svår hälsporre och har fått specialsulor av ortoped och gått hos sjukgymnast. Har i princip bott i fotriktiga gympaskor i 3 år till allting. Hur kul är det?! Jag testade dessa och de funkar mycket bra. Nu kan jag ha tex ha stövlar. Helt fantastiskt.

Vad är hälsporre?

Hälsporre är beteckningen på en inflammation i den stora senan i hålfoten och kan orsaka kraftig smärta i hälen.

Hälsporre är mycket smärtsam och kan kräva långvarig behandling. Ofta går hälsporren över av sig själv, men kan komma tillbaka senare. Även om foten hålls stilla under en tid kan en hälsporre dyka upp igen när foten används igen under en aktivitet som löpning, eller om den utsätts för överbelastning.

Vem risikerar att få hälsporre eller plantar fasciit?

Skadan uppträder oftast hos personer över 35 år och hos personer som har plattfot eller hålfot.

Kvinnor är ofta mer disponerade för att drabbas av hälsporre.

Det finns flera faktorer som kan vara orsak till att man får hälsporre.

De som riskerar att få hälsporre eller plantar fasciit är:

  1. Överviktiga personer, eftersom hälen överbelastas. 
  2. Äldre personer, eftersom den dämpande fettkudden blir mindre med åldern.
  3. Personer som lider av felanpassningar i foten, hålfot, plattfot och överdriven pronation.
  4. Personer med dåliga skor eller ingen stötdämpning.
  5. Personer som står eller går mycket under dagen.
  6. Personer som ofta går i höga klackar.

Funderar du på om du har hälsporre?

 Dessa symtom kan indikera att du eventuellt har hälsporre.

  1. Smärta på hälen, antingen på undersidan eller insidan.
  2. Det gör ont när du belastar senfästet på hälbenet. Smärtan avtar när du vilar.
  3. Foten är stel och öm runt hälen, framför allt på morgonen när du stiger upp med hälta.
  4. Det gör ont när du står på tå och går på hälarna.
  5. Det pirrar ibland längs fotsulans ytterkant.
  6. Det gör ont när du står upp och ibland är hälen är svullen.

Du ändrar ditt gångmönster under dagen för att lindra foten, särskilt under viktbärande aktiviteter.

Lars Dalhoff, lektor i anatomi

”Det finns många olika sulor och många som fokuserar på komfort och mjukhet. Den här sulan är intressant eftersom den har tre punkter som rätar upp hälen – det är nytt. Det är mycket speciellt. De flesta sulor med fokus på fotkorrigering slutar vid hålfoten. Det här är en hel sula, vilket betyder att den inte glider runt i skon, något som annars kan orsaka irritation, skavsår och felaktig korrigering. Det är ett fast underlag under foten som också ger riktigt bra stötabsorbering och stöd.

 

lars dalhoff lektor i anatomi

Vad kan orsaka hälsporre?

En av orsakerna till hälsporre är att hälen utsätts för större belastning.

När foten utsätts för större belastning utvecklas kalk i hälbenets ände. I många fall märks det inledningsvis inte och påverkar därför inte ditt dagliga liv. Om överbelastningen kvarstår kan området bli inflammerat och en hälsporre bildas.

De vanligaste orsaker är:

  1. Du löptränar i skor som inte passar dina fötter eller på för hårt underlag.
  2. Om du plötsligt börjar träna betydligt mer än du är van vid kan du drabbas av hälsporre även om du är i bra form.
  3. Övervikt kan ge ökad belastning på hälen och leda till hälsporre.
  4. Skor med dålig eller ingen stötdämpning alls kan öka belastningen och leda till hälsporre
  5. Du springer, går eller står mer än du är van vid – det är alltid bra att mjukstarta
  6. Dålig löpteknik

Vilka behandlingsmöjligheter finns?

I många fall går inflammationen i hälen över, men det är en lång och smärtsam process som kan ta många månader. Vanliga promenader hjälper. Vila dessutom hälen så mycket som möjligt och undvik att springa och stå för mycket. Det finns många olika sätt att behandla en hälsporre. Sista utvägen är ett kirurgiskt ingrepp och det följs ofta av en lång period med smärta. Det är inte ovanligt att fortfarande ha ont ett år efter ingreppet.

Vad kan du själv göra om du har fått en hälsporre?

Du kan själv göra mycket: 

  1. Värm upp innan du tränar.
  2. Använd skor eller iläggssulor med bra stötdämpning.
  3. Du kan ta smärtstillande läkemedel som paracetamol (Panodil) och artrosläkemedel efter samråd med läkare.
  4. I vissa fall kan läkaren bedöma att binjurebarkhormon kan ha effekt. Det kan lindra smärtan några veckor och minska inflammationen, men är ingen garanti för att det går över helt.
  5. Du kan få tips om övningar som kan lindra smärtan av läkare eller fysioterapeut.

Dessutom bör du undgå hårda underlag. Använd skor med mjuk innersula som har skålad form vid hälen eller ännu hellre ilägg med hälkopp. Ilägget måste vara minst 1 cm tjockt, men helst ännu tjockare.

Hur kan Align Footwear påverka en hälsporre?

Vi har riktigt bra erfarenheter med kunder der användare Align Footwears hälsporre inlägg som hälsporre behandling.. Align Footwears hälsporre inlägg gör att foten korrigeras till en mer neutral position och därmed avlastas hälsporren. Det medverkar till att smärtan minskas och förbättrar kroppens läkningsprocess. Den mjuka gelhälen ger dessutom ett skonsammare underlag, vilket lindrar smärtan eftersom hälen både skyddas och avlastas. 

Stötdämpningen tar upp en stor del av hälens belastning och tryck och lindrar därmed smärtan som skjuter upp från hälen när man har en hälsporre, vilket ger behagligare och naturligare gång.

Align Footwears hälsporre inlägg försätter foten i en mer neutral position med hjälp av tre stödpunkter, på vilka vi har världspatent. För många av våra nöjda kunder har det varit en mycket positiv upplevelse att använda våra iläggssulor i alla sina skor.

Samtidigt har det effekten att undvika onödigt tryck på muskler, leder, ben och senor, eftersom kroppsvikten också är optimalt balanserad. – Filosofin bakom Align Footwear är, till skillnad från många av de traditionella metoderna, att undgå att låsa fast foten med hjälp av hålfotsstöd, kilar eller pelotter. Det minskar rörlighetene – och det gör att fotmusklerna bliver slappa. Om du vil använda våra sulor som din hälesporre behandling, våra sulor fungerar i harmoni med de rekommendationer på övningar som man får från fotspecialister, när man har problem och smärta i sina fötter – om man samtidigt låser fast foten i en bestämd position, så som man gör med hålfotsstöd, kilar eller pelotter, så minskas effekten från övningarna. 

Vi har kunder som dagligen går och står i mer än 10 timmar – de berättar för oss att efter de prövat Align Footwear®s iläggssulor i en period, så har de antingen minskade eller inga smärtor alls längre. Dessa uttalanden kan du bl.a. läsa på vår Facebook-sida.

Om du vill göra din häl eller plantar fasciit upp till liv uppmuntrar vi dig att prova Align Footwear iläggssulor. Pröva våra iläggssulor på dina egna fötter och känna skillnaden – vi erbjuder dig att prova sulorna i upp till 60 dagar. Om du inte kan märka någon skillnad så skickar du bara tillbaka sulorna till oss – så refunderar vi de 725 kr.

Align Footwears hälsporre inlägg kan öka din rörlighet, komfort och funktion. De främjar en bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja och förbättrar ditt välbefinnande. När du använder sulorna försätts din kropp i en mer naturlig ställning, då blir också belastningen från varje steg du tar jämnare fördelat. Våra iläggssulor reducerar de destruktiva stötar som färdas igenom din kropp varje gång som dina fötter träffar marken.

Har du valt rätt skor?

Om du upplever smärtor i fötterna, bör du undersöka dina skor noggrant. Om skorna inte passar din fot eller är felanpassade i förhållande till dina fötter, kan det mycket väl orsaka smärta i fötterna. Om skon är felanpassad i förhållande till foten förs inte vikten bort från kroppen på rätt sätt när du går eller gör andra aktiviteter.

Det viktigaste att tänka på när du köper nya skor är att de är bekväma.

 

 

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Våra iläggssulor har redan hjälpt mer än 300.000 kunder i Europa!
  • Effektiv mot hälsporre
  • Gratis leverans
  • Helt nöjd eller pengarna tillbaka

Endast 725 kr

 

På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk