Här får du några goda råd till din vandringssemester:

Vi har samlat en packningslista och tips om hur du kommer igång

Du kan gå ensam, eller så kan du gå med dem du älskar – vandring kan vara något för både vuxna, barn och unga.

Oavsett om du ska vandra El Camino i Spanien eller i de svenska bergen så ska du ha koll på din grundutrustning, inklusive ett litet husapotek för en vandrare. Om det är första gången som du ska packa inför en längre vandringstur så kan du låta dig inspireras av nedanstående lista.

vandreferie Align Footwear

Packningslista till vandringen:

  • Förnuftiga kläder, inkl. regnkläder och lite tvättmedel för att kunna tvätta för hand.
  • Grundläggande hjälpmedel: Skavsårsplåster, salva till ev. hudirritation, myggspray/insektsmedel, plåster, solkräm, saxs, pincett, tändstickor, solglasögon, fickkniv och lykta.
  • Skor och skotillbehör till en aktiv semester: Utöver ett par bra vandringskängor så kan du optimera din utrustning med ett par iläggssulor från Align Footwear®. Iläggssulorna ger bra stöd till foten på tre utvalda punkter. De tre stödpunkterna bidrar till att minska att vi går ”snett”, antingen innåt eller utåt på fötterna och bidrar positivt i fot, knä, höft, rygg och nacke. Använd gärna sulorna hemma, innan du ger dig av ut på en vandring. Det hjälper dina fötter att vänja sig till sulorna och din kropp till att komma över den ömhet som kan uppstå när man börjar använda sulorna.
  • Rygsäck, sovsäck, toalettartiklar, evt. lakan, tält och liggunderlag.
  • Termoflaska, vattenflaska, tallrik, kopp, bestick och ev. stormkök/kokkärl.

Förbered dig på att en längre vandring innebär att du kommer att bli öm i kroppen – kanske både medan du går, och efter. Men ansträngningen är värd det när man tänker på vad du har fått ut av det – utmaningen, vackra landskap, lugnet, djurlivet… kort sagt så är det en naturupplevelse lång bort från vardagens stress.

vandreferie aktiv ferie ondt vabler

Kom igång med att vandra – så gör du:

  • Börja med dagsutflykter. Om du bor i närheten av skogen eller bergen kan du börja med att gå några timmar där eller i annan kuperad terräng. Om du redan har en idé om vad du ska ta med på en längre vandring kan du ta fram det och packa ner det i ryggsäcken – det är bra att träna på att gå med packning på ryggen eftersom det är så det kommer kännas när du verkligen ska ut på din vandring.
  • Dina vandringskängor ska sitta bra och de får inte vara för små eftersom dina fötter kommer att svullna under dagen. Vandringskängor ger bra stöd till dina anklar så att man inte stukar fötterna lika lätt.
  • Klä dig gärna i fler lager. Det är lätt att ta av sig lager, när man börjar få upp värmen.
  • Ta med ev. skavsårsplåster och använd det direkt om du börjar märka av att kängorna skaver.
  • Prova din utrustning – slå upp tältet i trädgården så att du har full koll på hur man gör det. Det är frustrerande att behöva slå upp ett tält i regn och mörker, speciellt om man aldrig har prövat att slå upp tältet tidigare.
  • Kom ihåg att hålla utkik efter fästingar på din kropp, även när du kommer hem. Om en fästing har bitit sig fast så ska du se till att ta bort den så snabbt som möjligt med en fästingtång eller pincett. Håll koll på stället där fästingen satt under de kommande veckorna. Om du får röda utslag eller influensaliknande symptomer så bör du uppsöka en läkare.

”Äventyret väntar på den som vet hur man ska fånga det…”

Knud Rasmussen, dansk/grönländsk polarforskare och upptäcksresande