Hopparknä

Hopparknä, också kallat Jumper’s knee, är en mycket vanligt överbelastningsskada hos idrottare. Hopparknä är en irritation eller inflammation under knäskålen. Den drabbar ofta tyngdlyftare, cyklister och badmintonspelare.

Vad känneteckna ett hopparknä?

Ett hopparknä känns i regel skarpt stickande eller skärande. Tillståndet kännetecknas av smärtor från senan strax under knäskålen, som är lårmuskelns nedre fästpunkt. Irritationen sitter oftast i övergången mellan ben och sena på knäskålens nedre kant eller lite längre ner i senan. Vid ovan nämnda belastningar löper man större risk att utveckla hopparknä om muskulaturen inte är vältränad och musklerna inte arbetar ändamålsenligt tillsammans. Kroppsbyggnaden kan också ha betydelse, exempelvis om du är kobent eller har plattfot. Dessutom kan hårt underlag och dåliga skor vara en orsak till att man utvecklar hopparknä.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Fler än 300.000 kunder har redan köpt iläggssulorna
  • Hälsa och välbefinnande
  • Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd i 60 dagar får du pengarna tillbaka

Endast 725 kr.

Indlægssåler knæsmerter

Align Footwear iläggssulor och hopparknä

När din läkare eller sjukgymnast anser att du kan börja träna upp knät igen kan du med fördel kombinera rehabiliteringsövningar med skor eller iläggssulor som stöder kroppens hållning, så att du undviker nya skador. Det är viktigt att förebygga att skador uppstår. För de flesta idrotter gäller att allsidig styrketräning och stretchning är viktigt vid sidan om den idrottsspecifika träningen. Dessutom är det viktigt att ha bra skor, så att du får bra kontakt med underlaget.

Align Footwear®s iläggssulor ökar din rörlighet, komfort och prestationsförmåga. De ger bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja och förbättrar din hälsa och ditt välbefinnande. När din kropp får rätt hållning via sulorna och du går korrekt blir belastningen jämnare fördelad vid varje steg du tar. Våra iläggssulor dämpar de skadliga stötarna som går genom din kropp varje gång dina fötter träffar marken. Detta ger mindre tryck i dina leder, muskler, senor och ledband.

Efter många års forskning i vår trepunktsteknik har Align Footwear utvecklat en modell som positionerar vristen i en mer neutral position med upp till 32 % och en ev. pronation (sned fotisättning) minskar med upp till 27 %. Sulorna justerar dessutom smalbenet till en mer neutral position med upp till 40 %. Denna positionering av ankel och smalben är nyckeln till minskad pronation och supination. Genom att stötta foten på sidan bibehåller vi fotmusklernas fulla rörlighet, vilket inte är möjligt om man bara bygger upp ett stöd under foten med t.ex. en pelott eller ett hålfotsinlägg.”

Vad kan orsaka hopparknä?

Upprepade enformiga belastningar av knäskålssenan av till exempel hopp och sparkar medför mikroskopiska bristningar vid knäskålssenorna i knäskålens nedre kant.

Vid belastning löper man större risk att utveckla hopparknä om muskulaturen inte är vältränad och musklerna inte arbetar ändamålsenligt tillsammans. Kroppsbyggnaden kan också ha betydelse, exempelvis om du är kobent eller har plattfot.
Dessutom kan hårt underlag och dåliga skor vara en orsak till att man utvecklar hopparknä.

Vad kan man göra?

Hopparknä är mycket smärtsamt. I behandling av ett hopparknä gäller därför i första hand att dämpa irritationen. Detta görs i samarbete med din läkare som ofta ordinerar en ibuprofen-kur och fullständig avlastning, dvs. inga lyft, böjningar eller hopp. Därefter handlar det om att hålla vävnaden så flexibel som möjligt, så att åtstramningen minskas. Det gäller också att stretcha muskulaturen i det spända låret så mycket som möjligt, vilket med fördel kan kombineras med massage och akupunktur. Därefter är vävnad, lår och knä redo att börja tränas upp och stärkas igen.


60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du tillbaka pengarna

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.se