Ländryggen

Orsakerna till spänningar i ländryggen kan vara många, ändå har fler än 300.000 i Sverige och Europa redan köpt Align iläggssulor.

Vad kan Align Footwear® göra för dig med spänningar i ländryggen?

Align Footwear®s iläggssulor ökar rörligheten, komforten och prestanda. De främjar en bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja och förbättrar din hälsa och välbefinnande.

När din kropp, genom sulorna, går korrekt i en naturlig ställning så blir belastningen från varje steg du tar jämnare fördelat. Våra iläggssulor reducerar de destruktiva stötarna som färdas igenom hela din kropp, varje gång dina fötter träffar marken. Det betyder att det blir mindre tryck i dina leder, muskler, senor och ledband.

Iläggssulorna hjälper till med att rätta upp din kropp till en optimal kroppsställning. Sulorna ”tvingar” dig nämligen till att gå/stå rakt i dina skor och det har en positiv inverkan på hela skelettet, med start i ankeln och hela vägen upp till nacken. När kroppen blir mer upprest och försätts i en neutral position, hela vägen från fötterna och upp till nacken, så är det inte bara balansen och kroppshållningen som förbättras, det gör även att ev. tryck i leder, muskler och ledband kan reduceras väsentligt.

Genom många år av forskning inom vårt trepunksteknologi så har vi utvecklat en design som placerar ankeln i en mer neutral possition med upp till 32% och en evt. pronation (sned fotisättning/gång) minskas med upp till 27%. Sulorna justerar även smalbenet så att det också hamnar i en mer neutral position med upp till 40%. Denna positionering av ankel och smalben är nyckeln till att reducera smärtor, trötthet, pronation och supination. Genom att stötta foten på sidan så bibehåller vi också den fulla mobiliteten i våra fotmuskler, vilket inte kan uppnås genom att bygga ett stöd under foten, som t.ex. kan göras med en pelott eller ett ”konstgjort” hålfotsstöd.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Fler än 300.000 har redan köpt iläggssulorna
  • Mer rörelse og välbefinnande
  • Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du tillbaka pengarna

Endast 725 kr.

Vad är spänningar i ländryggen?

Spänningar i ländryggen kan defineras som smärtor i området som sträcker sig från de nedre revbenen till övergången mellan skinka och låret.

Spänningar i ländryggen är den vanligaste formen av problem från muskler och leder, det är så vanligt att nästan hälften av alla vuxna förr eller senare kommer att uppleva det.

Många olika delar i ryggen kan ge spänningar, t.ex. muskler, leder eller diskarna. Diskarna kan också orsaka värk utan att man har drabbats av diskbråck så det kan vara näst intill omöjligt att hitta den precisa orsaken till vart problemen kommer ifrån. Det innebär dock att lederna i ryggen inte kan röra sig fritt, vilket skapar smärta.

Orsak

Det finns riktigt många orsaker till spänningar i ländryggen och det finns också många olika betäckningar som t.ex. ”lumbago”, ”ryggskott” eller ”låsning i länden”. Ofta vet man inte precis vad som har utlöst det. Det händer ofta att man plötsligt börjar få ont eller att man vaknar upp med det på morgonen.

Man kan också uppleva att smärtorna uppstår i förbindelse med en plötslig rörelse eller ett tungt lyft från en dålig ställning. Läkaren kan i vissa fall också konstatera att orsaken därtill är artros. Det som också kallas för förslitningsförändringar i leder och ben kan förekomma hos i stort sett alla som börjar bli äldre.

Forskningsmässigt kan man bevisa en relation mellan ryggvärk och följande faktorer:

  • Avsaknad av motion.
  • Ärftlighet – benägenheten för att utveckla ryggsmärtor är delvis genetiskt.
  • Rökning – det är flera rökare än ikke-rökare som har ryggsmärtor men man vet inte om det är rökningen specifikt som ökar risken.
  • Fetma – övervikt hänger ihop med en liten ökad risk.
  • Arbete – det är inte speciellt många fler som arbetar som har ont i ryggen, jämfört med dem som är utanför arbetsmarknaden. Vi vet dock att många tunga lyft, framåtböjt arbete, vrid och vänd i ryggen hänger ihop med en ökad risk.
  • Almänn ohälsa – desvärre är det så att människor som har andra sjukdomar ocskå oftare har ryggvärk, men det är oklart varför.
  • Sned kroppshållning.

Vad kan jag själv göra?

Forskning tyder på att du återhämtar dig snabbare om du håller igång och är aktiv, även om det gör lite ont. Du kan få stötabsorberande skor eller iläggssulor som ser till att stötta och lindra mot stötar, samtidigt som de säkrar dig en rakar kroppshållning. Detta kommer att minska den trötthet som du kan uppleva i kroppen i förbindelse med spänningar i ländryggen. Du bör alltid rådfråga din praktiserande läkare om du har spänningar i ländryggen.

Träning är alltid bra

En stark rygg är viktig för vår förmåga att fungera i vardagen:

  • Undgå att ligga för länge i sängen eftersom det försvagar muskulaturen och fördröjer läkningen.
  • Värmebehandling – detta kan minska spänningar och förbättra ryggens funktion.
  • Träning är viktigt när de mest akuta problem är över. Träningen kan t.ex. vara konditionsträning och övningar för att styrka mag- och ryggmuskler. Om du tränar kommer du att skapa ett förbättrat blodflöde till muskler och senor, så att du kan läka snabbare. Även hos en person med kroniska ryggsproblem så är det viktigt med träning.

60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du tillbaka pengarna

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.se