Nedsjunket främre fotvalv

Align Footwear har många års erfarenhet av ilägg för nedsjunket främre fotvalv. Våra iläggssulor har redan hjälpt mer än 300.000 europeiska kunder, och vi är närvarande i över 15 länder.

Vår iläggssulor för nedsjunket fotvalv har en effekt garanti – om de inte fungerar för dig inom 60 dagar får du pengarna tillbaka!

Vem drabbas av ett nedsjunket främre fotvalv?

Smärtor i framfoten eller framfots fall är inte en helt ovanlig problemställning för många löpare, äldre människor och männsikor som står och går mycket i vardagen. Framfots fall kan vara Smärta i framfoten eller nedsjunken framfot (kallas även nedsjunket främre fotvalv och framfotsinsufficiens) är ganska vanligt hos löpare, äldre och personer som går och står mycket varje dag. Nedsjunken framfot kan vara ett handikapp eftersom tillståndet ofta är förknippat med konstant smärta.

En normal framfot bör ha ett tvärgående valv precis som hålfoten har ett längsgående valv, såvida man inte har plattfot. När valvet saknas plattas framfoten ut och det finns risk för att hela kroppsvikten trycker på trampdynorna, benen i framfoten och nerverna. Vid en nedsjunken framfot kan nerverna som går ut till tårna hamna i kläm, vilket kan utvecklas till mycket kraftig smärta.

Orsak till nedsjunken framfot

I de allra flesta fall beror en nedsjunken framfot på för trånga skor, skor med dålig passform eller på andra sätt olämpliga skor. Själva orsaken till nedsjunken framfot är att trycket i framfotens ben förändras. Ofta har tårna varit krökta precis som hammartår innan en nedsjunken framfot utvecklas.

Andra orsaker till nedsjunken framfot kan vara:

  • Fotens muskler har skadats
  • Stel stortå
  • Operation av tårna eller foten.

Indlægssåler mod hælspore

Så hjälpte det Kirsten

Som sagt så har jag också Align Footwears iläggssulor i mina träningsskor. Jag tränar konditionsträning och styrketräning 1 1/2 timme varje tisdag. Där jag tränar så är det både män och kvinnor och i förbindelse med träning så springer vi 50m ca. 10 gånger i full fart. Det roliga är att från att ha varit 6:e snabbast, så är jag nu 2:a snabbast. Jag kan nu springa ifrån vår tränare, jag är snabbast av alla kvinnor och jag springer ifrån alla män utom en. Det är en riktigt häftig känsla. 

Symptom på ett nedsjunket främre fotvalv

Innan det börjar göra riktigt ont är de vanligaste symptomen på nedsjunken framfot att man förlorar känseln i foten eller att foten domnar. Andra symptom kan vara att trampdynan är öm eller att fotens ben pressas direkt mot underlaget. Även om det inte är så enkelt hänger symptomen ofta ihop med att man har fel fotposition.

Nedsjunket främre fotvalv behandling

I många fall kan du få tips om övningar som kan stärka och träna din nedsjunket fotvalv av en fysioterapeut, läkare eller fotspecialist, men det krävs tålamod för du måste träna länge innan det blir några resultat.

Det är en mycket bra idé att träna och göra övningar, men iläggssulor i skorna kan lindra smärtan och symptomen på några veckor utan att du måste sluta med dina vanliga aktiviteter helt och hållet. Iläggssulorna kan aktivt avhjälpa och ta bort den mekaniska och fysiska belastningen som en nedsjunken framfot leder till.

Behandling av en nedsjunket fotvalv kan vara besvärlig. I många fall är det svårt att göra något åt skadan när den väl har uppstått.

  • Övningar mot nedsjunken framfot
  • Specialinlägg
  • Olika typer av massage
  • Ortopediska skor för nedsjunken framfot
  • Operation

Det råder ingen tvekan om att när man har ont i framfoten på grund av helt eller delvis nedsjunken framfot krävs det en undersökning av fysioterapeut för att fastställa orsaken till besväret. Om man inte själv har erfarenhet av behandling av framfotsbesvär kan det vara svårt att välja rätt behandling.

Vad kan Align Footwear göra för dig med nedsjunken framfot?

Align Footwears iläggssulor för nedsjunket främre fotvalv lindrar smärta som orsakas av ett nedsjunket fotvalv. Ett nedsjunket fotvalv uppstår bl.a. när senan och musklerna under framfoten och vid tårna blir slappa och ”plattas ut”. Det kan inträffa om senan och musklerna inte hålls i rörelse och därför inte stärks.
Vi anser nämligen inte att det handlar om att placera ett konstgjort stöd under framfoten i form av exempelvis en framfotspelott så som man har gjort tidigare utan det handlar om att korrigera ankeln för att optimera kroppens potential och ge alla muskler under foten utrymme att röra sig, precis så som naturen har skapat oss.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Mer än 300.000 kunder i Europa har redan köpt!
  • Full rörlighet
  • Gratis leverans
  • Helt nöjd eller pengarna tillbaka

Endast 725 kr

Vi rekommenderar bland annat dessa övningar vid nedsjunken framfot.

Övning 1: Massage av hålfoten
Det här är en enkel övning där du inte behöver mer än en liten massage- eller tennisboll.
För att göra denna övning ska du placera bollen under foten, och därefter föra den från hälen och hela vägen till framfoten, så att hela fotsulan masseras av bollen. Upprepa övningen 15–20 gånger på varje fot. Vi rekommenderar att du upprepar övningen dagligen under 2–3 månader.

Övning 2: Fotvridning
Den här övningen är enklast om du sitter ner.
Placera ena vristen ovanpå motsatt lår, så att du kan slappna av i foten. Håll därefter ena handen under hälen och den andra handen på tårna. Vrid nu händerna åt varsitt håll, som om du skulle vrida ur en disktrasa. Byt håll några gånger.
Upprepa övningen i runt fem minuter per fot dagligen under 2–3 månader.

Övning 3: Fläta ihop fingrar och tår
Ta din högra hand och fläta in fingrarna i tårna på vänster fot. Du ska fläta in fingrarna så långt in mellan tårna som möjligt. Det kan göra lite ont i början, men det går snart över.
Håll kvar i några minuter åt gången. Upprepa ett par gånger per fot dagligen under 2–3 månader.

Fördelen med att göra övningar för att avhjälpa en nedsjunken framfot är att framfotens muskulatur stärks och bidrar till att underhålla rörligheten i foten.

Du kan med fördel kombinera dessa övningar med ett par ilägg mot nedsjunken framfot från Align i dina skor. De ger stöd till framfoten och gör samtidigt att du kan röra fotens muskler inuti skon utan att låsa fast dem med ett framfotsstöd eller en pelott.

När man har ont i framfoten på grund av helt eller delvis nedsjunken framfot krävs alltid en undersökning av en fysioterapeut för att fastställa orsaken till besväret. Om man inte själv har erfarenhet av behandling av framfotsbesvär kan det vara svårt att välja rätt behandling.

Kan jag fortfarande träna?

Ja, man kan fortfarande träna med en nedsjunken framfot. Var dock noga med att använda rätt skor, med rätt stöd.

Vid löpning och cykling är det vanligt att man lägger onödigt mycket tryck på framfoten, vilket då skapar mer smärta och gör att man undviker aktiviteten. Align Footwears målsättning är att sätta världen i rörelse – en fot i taget.

En sportsulas uppgift är att ge dina fötter det mest optimala stöd och korrekt fotställning.

Du kan läsa mer om hur du kan använda Align Footwears iläggssula som sportsula här

På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk