Ont i ryggen – ryggsmärtor

Indlægssåler ryggsmärtor

Ryggsmärtor – Varför?

Nästan alla svenskar har någon gång i livet ont i ryggen eller nacken. Vid de flesta tillfällen så går det lyckligtvis över av sig själv men ryggvärk och smärtor i rörelseapparaten är ändå anledningen till 25 procent av de långvariga sjukskrivningarna och 20 procent av alla förtidspenssioner i Danmark. Det finns alltså en god grund till att försöka att undgå nack- och ryggsmärtor. Problemet är bara det att man vet väldigt lite om orsakerna till smärtorna och saknar kunskap om hur nack- och ryggsmärtor kan förebyggas.

Bara var femte person som går till läkaren med ont i ryggen får en säker diagnos såsom diskbråck, benbrått, gikt, whiplash eller liknande. Det betyder att mellan 80 och 85 procent aldrig får en förklaring till sina smärtor. En del kan dock säker finna orsaken själva, – till exempel om man har arbetat hårt och tungt i trädgården eller om man har flyttat och lyft tungt.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Våra iläggssulor har redan hjälpt mer än 100.000 kunder!
  • Effektiv mot ryggsmärtor
  • Full tillfredsställelse eller pengarna tillbaka

Endast 499 SEK

Indlægssåler ondt i ryggen

Utlåtanden från våra kunder

 
Align Footwear®s iläggssulor har en patenterad teknik som fungerar hur du än står, går eller springer.
Se och hör om personliga upplevelser med Align Footwear®s iläggssulor.

Undersökning – Var är fel med mig?

Om du har ont i ryggen är det viktigt att du pratar med din läkare eller med en fysioterapeut om dina smärtor. Genom att vända dig till en läkare eller fysioterapeut så kan du få konstaterat om du lider av allvarliga ryggproblem som exempelvis diskbråck. Det är dock ofta svårt att ställa en precis diagnos.
 
Traditionellt sett är ryggen uppdelad i tre områden:
– Ländryggen (den nedersta delen)
– Bröstryggen (den mittersta delen)
– Nacken.

Idag så ser man hela ryggen – från underkanten av kraniet till bäckenbenet – som ett organ. Samtidit visar det sig att om man har problem på ett ställe av ryggraden, så får man ofta problem på andra ställen också. De flesta har ont i länden, därefter kommer nacken, medan det finns mycket färre fall av smärtor i mitten av ryggen.
Det är oftast ingen grund till att sjukanmäla sig för att man har ont i ryggen. Om man arbetar med tunga lyft, rekommenderas det dock att man stannar hemma från arbetet, men många andra har möjlighet för att anpassa arbetet så att man kan klara av att arbeta. Om man har möjlighet till det så kan man gå en tur i löpet av arbetsdagen eller undersöka om det finns möjlighet för att skapa ett system för att avlasta ryggen.

Ryggsmärtor har många orsaker

Kärt barn har många namn, det gäller också med ryggsmärtor. Lyckligtvis så går de allra flesta ryggsmärtor över av sig självt och orsakar inte något allt för allvarligt, även om det ibland kan vara väldigt smärtfullt.
Andra namn för ryggsmärtor:

  • Lumbago
  • Ryggskott
  • Facetsyndrom
  • Muskelsmärtor
  • Nackeproblem
  • Ischias

De mer allvarliga ryggproblemen som kräver behandling:

  • Bekhterws sjukdom
  • Scheuermanns sjukdom
  • Skolios
  • Spondylos
  • Spinalstenos
  • I sällsynta fall kan ryggsmärtor orsakar av cancer i ex. benmärgen

Problemen startar i barndomen

Oavsett var smärtorna sitter så finns det gemensamma drag hos patienter med ont i ryggen. Problemen i ryggraden startar på samma tidspunkt i livet, de har i stort sett samma förlopp och många liknande konsekvenser. Det finns därför en lika stor risk för att bli förtidspensionär eller sjukskriven oavsett var i ryggen du har ont.
Forskning visar att ryggproblemen startar mycket tidigare än vad man hade trott.
I många år har forskningen varit fokuserad på medelåldern, med tesen om att många ryggsmärtor och problem startar på arbetsplatsen. Men nya undersökningar visar att man med en tidig insats kan förebygga och undgå många av problemen. Så om man effektivt vill förebygga ont i ryggen så bör det sättas i verk redan i barndomen/tonåren.

Fysisk aktivitet är bra

Vår kunskap om varför så många får ont i ryggen är fortfarande ofullständig. Men det finns saker som man kan göra efter tonåren, saker som kommer att lindra besvären och förbättra och styrka ryggen. Det är bra att vara fysiskt aktiv hela livet, att hålla sig i form är viktigt för ryggens styrka och stabilitet, samtidigt som det motverkar smärtor.
Prioritera därför fysisk aktivitet i vardagen. Välj något som du gillar att göra, och som din kropp mår bra av. Ta emot råd och vägledning av din fysioterapeut, för att få speciella övningar som kan förebygga just dina besvär och din typ av ryggsmärta.

Vilka möjligheter för behandling finns det?

Den typiska akuta smärtan orsakas ofta av ett mekaniskt problem – till exempel ett dåligt lyft som leder till en översträckning eller överbelastning i en muskel, eller låsningar i nacke eller rygg. Läkaren, fysioterapeuten eller liknande kommer att undersöka om dina smärtor kan framkallas genom fysisk provokation på det område där det gör ont. Om så är fallet, är övningar som nämt oftast det som du kommer att få rekommenderat och vägledning i hur du ska utföra.

Kroniska smärtor i ryggen?

Om det rör sig om kroniska smärtor så försöker man identifiera om det finns en mer komplex orsak till ryggsmärtorna genom en mer omfattande undersökning. Här kommer man att undersöka både de biologiska, psykiska och sociala orsakerna.
Andra möjligheter för smärtbehandling eller lindring kan till exempel vara:

  • Blockader
  • Kyla och värme
  • Massage
  • Ryggträning

Vad kan du göra själv?

Der er også mange ting, du selv kan gøre.

Om du har ont i ryggen är det viktigt att du använder kroppen och att du utför dina ryggövningar. Du bör inte ligga stilla i mer än 1-2 dagar och du ska allra helst undvika att krypa ner i sängen. Normalt säger man att akuta ryggproblem varar under sex veckor.

  • Håll dig igång. Försök med att undgå att lägga dig i sängen.
  • Om du har akuta låsningar kan det hjälpa att lägga en ispåse på den ömma punkten i 10-15 minuter. Detta gör du med en timmes mellanrum, fem-sex gånger om dagen under de första dagarna.
  • Många upplever en positiv effekt av träning av länd och mage.
  • Se till att använda en förnuftig lyftteknik.
  • Variera din arbetsposition.
  • Ta smärtstillande medicin så att det blir lättare för dig att röra på ryggen.
  • Lägg en värmekudde på det område som gör ont.
  • Gör lätta ryggövningar som t.ex. katten, där du ligger på alla fyra och krummar och svankar med ryggen.
  • Ta kontakt med din läkare, fysioterapeut eller kiropraktor om du har svåra smärtor i ryggen som inte försvinner.

Om ryggsmärtorna inte försvinner?

Om ryggsmärtorna inte försvinner så kan det vara tecken på att det är något mer allvarligt och du bör då kontakta din läkare. Man pratar om kroniska, alltså ihållande, ryggsmärtor när problemen överstiger 12 veckor. Om du inte har upplevt en förbättring efter flera veckor bör du uppsöka en läkare.

Du bör också uppsöka läkare om du har feber, om du upplever morgonstelhet som varar i över en timme, om du har varit emd om en olycka, har haft cancer och är under 20 år eller över 50 år.

Förebyggande och fokus på en sund kroppshållning

Förebyggande och fokus på en sund kroppshållning är avgörande för din trivsel och välbefinnande – och hälsa. En optimal kroppshållning och rörelsemönster hjälper med:

  • Normal organfunktion. Håller benen och lederna i korrekt position och därmed optimeras musklernas prestationsförmåga.
  • Reducerad slitning av leder och minskad belastning på ledbanden.
  • Förhindrar låsningar i ryggraden vid en onormal position.
  • Ger mer energi eftersom musklerna arbetar effektivare, kroppen förbrukar mindre energi för att utföra samma arbete.
  • Förebygger rygg- och muskelsmärtor.
  • Ger dig bättre humör.
  • Förbättrar ditt utseende.

 
Från sidan ser din rygg ut som ett S och när din rygg är i sin optimala kroppshållning har dina ryggkotor störst frihet till att röra sig, och dina stabiliserande ryggmuskler har optimala arbetsförhållanden (speciellt viktigt när du är aktiv). Så snart man överger den optimala kroppshållningen skapas en konstant förändring i belastning på de ledband som sitter runt ryggraden. Samtidigt får de muskler som ska stabilisera ryggen markant försämrade arbetsförhållanden eftersom deras utgångsposition förändras. När det sker ökas belastningen på de muskler som ska stabilisera ryggraden, vilket leder till en ökad risk för att man drabbas av överbelastningsskador, speciellt vid aktiviteter som man inte är van att utföra.

Align Footwear® och kroppskorrigering

Align Footwear® iläggssulor hjälper till med att räta upp kroppen till en optimal kroppsställning. Sulorna kommer att ”tvinga” dig till att gå/stå rakt i dina skor och det har en positiv effekt på hela skelettet, ända från ankeln och hela vägen upp i nacken – vi har kunder med whiplashskador som har halverat sin användning av smärtstillande medicin, endast genom att använda sulorna i sina skor och därmed gå lite mer upprätt. När kroppen rätas upp från fötterna och hela vägen upp i nacken så är det inte bara balansen och kroppshållningen som förbättras, eventuella inflammationer och smärtor i leder, muskler och ledband reduceras väsentligt.
Align Footwear® iläggssulor ökar rörligheten, komforten och prestationsförmågan. De främjar bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja, samtidigt som de förbättrar din hälsa och ditt välbefinnande. När din kropp, tack vare sulorna, försätts i en korrekt och naturlig ställning så blir belastningen av varje steg du tar jämnare fördelad. Våra iläggssulor reducerar de destruktiva stötar som färdas igenom din kropp varje gång dina fötter träffar marken. Det betyder mindre belastning och potentiella inflammationer i dina leder, muskler, senor och ledband.

 


60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti – om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.se