Undgå smärtor och överbelastning vid gående och stående arbete

Med iläggssulor ifrån Align Footwear® behandlar du inte bara symptomerna, du förebygger även själva orsaken till smärta och ömhet!

Skæv kropsholdning

Många timmar av stående arbete kan leda till ömhet och smärtor – Det har konsekvenser på hela kroppen!

Om du överbelastar kroppen är det ytterst viktigt att få tillbaka balansen i muskler och skelett. Om du har tendens till att ”hänga” med kroppen kan det leda till ett snett bäcken, – och det ökar risken för problem i länd, bäcken, rumpa, ljumske, ben, knän och fötter.

Har du ett stående arbete?

Fötterna kan både bli svullna och ömma efter en arbetsdag där du har stått mycket. Många väljer att byta skor och byta mellan stående och sittande arbete för att på så sätt undgå problem eller irritationer som uppstår när man står mycket. Det kan exempelvis vara fysisk trötthet, kramper eller oro i fötterna och benen om kvällen eller natten. Om du har ett arbete som gör att du står upp en hel dag är det viktigt att förhålla sig till de utmaningar som din kropp ställs inför. En stor del av befolkningen har ett arbete som kräver att man står upp i löpet av dagen. Det kan t.ex. vara en butiksanställd, industriarbetare, rengöringsassistent, anställda inom hotell, resauranger, caféer, frisörer, sundhetssektorn, pedagoger osv. Det skapar en ensidig belastning på kroppen, när man står upp i längre perioder åt gången. Du kan utveckla en tendens till att kroppen faller samman och du kan lätt komma till att stå och ”hänga”. Det belastar dina leder och muskler; och de nämnda irritationerna såsom trötthet i länden, ömma fötter och svullnade anklar är endast några av de problem man kan uppleva. Om du samtidigt lider av fotsmärtor i form av dåliga knän, artors mm. blir det ännu svårare att utföra stående och gående arbete.

Varför blir man trött och får problem från ett stående arbete?

Det stående arbetet bakom en disk, i köket, på sjukhuset eller vid frisörstolen ger många svullna ben vid slutet av dagen. Ju mer man står stilla, desto sämre blir det. Detta beror på att muskelrörelserna i benen ska hjälpa till med att pumpa upp blodet i din kropp. Om man står stilla blir det svårare att få blodet pumpat upp tillbaka i kroppen och då uppstår svullnader, vätskeansamlingar, kramper, ryggsmärtor osv. Det kan vid riktigt allvarliga tillfällen vara nödvändigt att använda vätskedrivande medicin.

Ryggsmärtor och öm ländrygg?

Förr i tiden fick vi mer motion via våra arbeten, transport och vardagliga hushållssysslor. Idag använder vi många hjälpmedel, samtidigt som många arbeten har blivit mer stillasittande.  När vi inte rör oss lika mycket blir våra muskler svagare – och det skapar en utmaning för vår kroppshållning.

En felaktig kroppshållning kan medföra att vi får fysiska smärtor i t.ex. ryggen eller nacken, eller till och med psykiska problem. Det är den vanligaste orsaken till kronisk, ihållande eller återkommande smärta, men mycket kan lindras med motion och stretching. Problemen kan dock också bottna i gamla skador såsom benbrott, whiplash-skador eller anspänningar.

Ca. 80% av alla smärtor i huvudet, rygg, rumpa och ben härstammar från en asymmetriska muskelspänningar, där exempelvis ryggmusklerna i höger sida av kroppen är mer spännda än i vänster sida. Snedheten kommer att medföra att ryggkotorna blir sneda i förhållande til varandra och därmed uppstår ofta smärta.

En af de vanligaste orsakerna till sjukskrivningar ifrån arbete är just ömheter och smärtor i kroppen

Ont i ryggen är en av de vanligaste orsakerna till både läkarbesök och sjukskrivningar i Danmark. Det är även en av de vanligaste orsakerna till varför folk inte kan börja arbeta igen. Det är väldigt viktigt att själv ha ett fokus på att vara i form för att klara av ditt jobb. Det kan vara frästande att bara kasta sig i soffan för att vila efter en lång och slitsam arbetsdag, lusten och överskottsenergin för att ta sig ut och träna kan vara som bortblåst.

Fysisk aktivitet är det bästa hjälpmedlet mot ryggsmärtor men man ska komma ihåg att det faktiskt är de arbeten där man står mycket eller de som är fysiska, där risken är som störst för att man ska bli sjukskriven eller till och med sjukpensionär på grund av ihållande ryggsmärtor. En av orsakerna till ryggsmärtor är att man har en dålig fysisk form – och det kan man ha även om man går och står mycket i sitt arbete. Specialutvecklade träningsprogram har visat sig hjälpa mot trötthet, även för männsikor med fysiskt ansträngande arbeten och de som står upp mycket i löpet av en dag.

Det kan finnas många orsaker till varför du får smärtor i kroppen från ditt arbete. Det är därför som det är viktigt att du får rådgivning om träning och lindring från din läkare, fysioterapeut, eller liknande.
Andra problem som du kan uppleva i förbindelse med ett stående arbete:
– Du kan uppleva att det uppstår åderbråck, vilket kan vara smärtsamt. Om det blir riktigt illa kan det vara en god idé att besöka en läkare. Vid extrema tillfällen kan det resultera i eksem eller smalbenssår.
– Om du upplever kramper i vaderna – det är väldigt vanligt i samband med ett arbete där du står mycket – ska du uppsöka en läkare. Hen kan skriva ut tabletter som kan hjälpa dig med de värsta problemen.
– Oro i benen. Det kan vara väldigt irriterande och kan identifieras som en krypande känsla, djupt inne i underbenen. Oro i benen kan störa din vila och sömn. Orsaken är okänd; men det har ofta ett sammanhang med överansträngningar och svullnader i benen under dagen. Det kan möjligtvis lindras genom att sova på magen under natten. Massage av vaderna kan också lindra oron. Ibland kan man också uppleva en brännande känsla i fötterna, framförallt när du har gått och lagt dig. Det kan förebyggas genom att stoppa ner fötterna i kallt vatten i ett par minuter – precis innan det är dags för att sova.

 

Vad kan du göra för att få en lättare vardag om du står upp mycket?

• Välj skor med bra stötabsorbering
• Om du har möjlighet för att byta mellan att stå och sitta när du utför ditt arbete så minskar du den ensidiga belastningen på kroppen
• Använd en bra iläggssula som har fokus på stötabsorbering och stöd
• Byt skor i löpet av arbetsdagen
• Ha fokus på att använda skor som sitter fast om foden – inte t.ex. flip flop
• Många företag har köpt in mattor/underlag med stötabsorbering – fråga på din arbetsplats om det också är möjligt för dig att använda
• När du står upp i en längre tid ska du tänka på att utföra små rörelser – för att på så sätt hålla igång kretsloppet: Gunga fram och tillbaka mellan tåspetsarna och hälen, flytta kroppsvikten från den ena sida till den andra osv.
• Lägg gärna upp benen på en pall eller liknande när du sitter ned – och om det är möjligt kan det vara en god idé att lägga sig ned med benen i ett högt läge ett par gånger i löpet av en arbetsdag
• Undersök om du kan oganisera ditt arbete så att du får pauser där du kan sitta ned.
• Fråga din arbetsplats om det finns möjlighet till en stå/stödstol så att du avlastar fötter och ben
• Strumporna ska ha ett naturfiber såsom ull eller bomull, något som inte är hårt för huden. I motsats mot konstgjorda material så ger det bra ventilation samtidigt som de suger upp oundviklig svett
• Om du har problem med fötterna kan ett fotbad varje kväll vara bra, det ska följa upp med att gnida och smörja in fötterna med en fet hudkräm

Så hjälpte Align Footwear®s iläggssulor Katja

Katja Ørum arbetar som frisör i Herning. Hennes arbetsdagar består av 10 timmar stående arbete. Det har efter hand lett till ömheter, smärtor och kramper i tårna – och det stjäl energi och Katja känner sig väldigt trött i kroppen efter en lång arbetsdag. 

 

 

 

Jag står ju upp i 7-10 timmar per dag, men ibland är det också möjligt för mig att sitta ned medan jag klipper. Efter en sån dag har jag rätt ont i fötterna och ryggen. Jag hade foglossning när jag var gravid och de smärtor som uppstod då kan jag fortfarande märka av då och då – men iläggssulorna har hjälpt mig! Jag brukar få problem upp i rympan och ryggen, men det har jag inte längre. Jag var tvungen att vänja mig vid dem i starten – men jag intalade mig själv – nu prövar jag de här och ger dem en chans. Uppenbart så behövde jag vänja mig vid att använda dem, och om sulorna inte kunde hjälpa mig så skulle det ju bara betyda att jag fick hitta en annan lösning. Så jag fortsatte att använda dem och det var ju riktigt bra att jag gjorde det – för nu har jag det bara så mycket bättre. 

Smärtorna är inte borta till 100% men sulorna har verkligen hjälpt mig. Innan kunde det irritera mig om jag var tvungen att böja mig ner för att hämta något – då kunne jag verkligen märka av att jag var trött i kroppen – och i slutet av dagen brukar jag vara helt slut, men det är inte lika illa längre. Innan led jag mycket av kram i tårna – speciellt på kvällen – men det är helt borta nu. Jag är inte riktigt säker på vad det är som iläggssulorna gör, men de fungerar – och säger jag till alla som har problem med sina fötter. Pröva de här sulorna – och så visar jag dem mina.” 

Se och hör om andra personliga upplevelser med iläggssulorna från Align Footwear®.

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Fler än 30.000 kunder har redan köpt iläggssulorna
  • Effektiv mot sned kroppshållning
  • Nöjdhetsgaranti, annars får du pengarna tillbaka

Endast 499,-

Indlægssåler mod hælspore

Utan korrekt hantering när du står upp i många timmar, kan det orsaka många olika konsekvenser som ofta smärtsamt:

  • Huvudvärk, käkanspänningar och smärtor
  • Nack- och ryggproblem
  • Typiska ledsmärtor; axlar, armbåge- och knäsmärtor samt giktsmärtor (speciellt artros)
  • Höftsmärtor, smärtor i rumpa, länd, ljumske, ischias-smärtor, hälseneproblem och alla typer av smärtor i fötterna
  • Snedheter i ryggkotor
  • Sportskador, muskelkramper
  • Whiplashskador
  • Diskbråck

Vad kan Align Footwear® göra?

En felaktig fotställning eller sned viktfördelning på fötterna kommer ofta att resultera i smärtor i resten av kroppen. Align Footwear® iläggssulor ökar vår rörlighet, komfort och funktion. De främjar en bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja och förbättrar dit välbefinnande och välvaro. Sulorna försätter kroppen i en korrekt och natrulig ställning, det gör då så att belastningen från varje steg som du tar blir jämnare fördelat. Våra iläggssulor reducerar de destruktiva stötarna som färdas igenom våra kroppar varje gång som fötterna träffar marken. Det innebär att det lbir mindre tyck och ev. inflammation i dina leder, muskler, senor och ledband.

Align Footwear®s iläggssulor hjälper till med att räta upp din kropp till en optimal kroppsställning. Sulorna kommer att räta upp dina fötter så att du står och går rakt i dina skor, och det har en positiv effekt på hela skelettet, hela vägen ifrån ankeln och upp i nacken. Vi har många kunder som lider av whiplash, som har halverat sin användning av smärtstillande medicin endast genom att använda sulorna i sina skor och därmed gå lite rakare och upprest. När kroppen blir rätad upp ifrån fötterna och hela vägen upp i nacken är det inte bara balancen och kroppshållningen som förbättras, även ev. inflammationer i leder, muskler och ledband reduceras väsentligt. Vi har riktigt många kunder som har upplevt en betydande grad av förbättring tack vare våra iläggssulor.


60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti, annars får du pengarna tillbaka

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.se

På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie inställningarna på den här sidan är aktiverade för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra cookieinställningarna eller om du klickar på Godkänn nedan betraktas det som ditt samtycke.

Stäng