Är du alltid trött efter jobbet?

Med iläggssulor från Align Footwear® behandlar du inte bara symptomer, du förebygger även själva orsaken till din trötthet, eventuella smärtor eller ömhet.

Skæv kropsholdning

Nina är Social- och hälsosassistent: Hembesök på cykel – det blir många trampade kilometer varje dag!

Nina Wagner är 31 år och bor i Tulstrup. Hon är social- och hälsoassisten. Nina har hembesök varje dag och sitter på sin cykel varje dag mellan 07.00-15.00, för att ta sig mellan medborgare till medborgare. En aktiv vardag kan låta som ett drömscenario – att man är på jobbet samtidigt som man får får rört på sig – men det är inte alltid som det finns plats för pauser. Det betydde att Nina ofta var trött när hon kom hem efter en lång arbetsdag. Samtidigt värkte det i höfterna efter en allvarlig foglossning, ömma ben, rygg och nacke stal också energi ifrån hennes vardag.

”Under en arbetsdag kan jag cykla 18 km. – det är egentligen den enda tidspunkten som jag sitter ned, men vi har ju mycket att göra så tid för vila finns ju inte riktigt” berättar Nina Wagner. Utöver cykeln är det också många trappor som ska bestigas – och stegräknaren är en bra bit över de rekommenderade 10.000 stegen som vi alla bör ta dagligen. Nina lider av plattfothet och smärtor i länden och de många och långa aktiva timmarna kan öka hennes smärtnivå.

Efter att Nina fick iläggssulor från Align Footwear® i sina skor har hon märkt en förändring – hon har mer energi efter arbetstid: ”Jag har kombinerat iläggssulorna med lättare skor – och det har haft en väldigt stor inverkan på min arbetsdag. Jag är inte längre helt tömd på energi, jag känner mig inte lika fysiskt trött som tidigare och överskottet har kommit tillbaka. Jag har lidit mycket av rygg- och ländsmärtor och smärtor i höfterna pga. foglossning – men det är helt borta nu. Jag känner att hela min kropp är avlastad och välbalancerad – jag får inte längre ont av att gå i trappor. Det bästa är att jag känner att Align Footwear® har givit mig mer fritid – jag har fler timmar på dagen och jag får också gjort mer av de saker som jag gärna vill i mitt privatliv.”

Se och hör om andra personliga upplevelser med iläggssulor från Align Footwear®.

Ett jobb där du står i många timmar kan leda till ömhet och smärta – Det har konsekvenser på hela kroppen!

Om du överbelastar kroppen är det väldigt viktigt att få tillbaka balancen i muskler och skelett. Om du har tendens till att ”hänga” med kroppen kan det belasta bäckenet snett, – och det ökar risken för problem i länd, bäcken, rumpa, ljumske, ben, knän, och fötter.

Har du ett stående arbete?

Fötter kan både svullna och bli ömma efter en dag med stående arbete. Många väljer att byta skor och byta emellan stående och sittande arbete för att undgå problem som ofta uppstår när man står mycket. Det kan exempelvis vara fysisk trötthet, kramper eller oro i fötter och ben under kvällen eller natten. Om du har ett arbete som gör att du står mycket under en dag är det viktigt att förhålla sig till de utmaningar som det medför. En stor del av befolkningen har ett arbete som kräver att man står mycket i löpet av en dag. Exempel på detta är butiksanställda, industriarbetare, rengöringsassistenter, anställda på hotell, restauranger, caféer, frisörer, hälsosektorn, pedagoger osv. Det skapar en ensidig belastning i kroppen när man står upp i längre perioder år gången. Du kan utveckla en tendens till att kroppen faller samman och det kan lätt bli så att du står och ”hänger”. Detta belastar leder och muskler; och de ovan nämnda problem, speciellt i länden, ömma fötter och svullnande anklar, är endast några av de problem som man kan uppleva.

Om du samtidigt leder av fotsmärtor i form av plattfothet, dåliga knän, artros mm. blir det endast svårare att utföra stående och gående arbete.

Varför blir du trött och upplever problem vid stående arbete?

Det stående arbetet bakom en disk, i köket, på sjukhuset eller bakom frsörstolen orsakar många svullnade ben i vardagen. Ju mer stilla man står, desto sämre blir det. Detta beror på att muskelrörelserna i benensvullnader, väske ska hjälpa till med att pumpa blodet tillbaka upp i kroppen. Därmed uppstår svullnader, väskeansamlingar, kramper, ryggsmärtor osv.. Det kan vid allvarligare tillfällen vara nödvändigt att använda vätskedrivande medicin.

Ryggsmärtor och öm länd?

Förr i tiden fick vi mer motion via våra arbeten, transport och vardagliga hushåll. Idag har vi många hjälpmedel och ofta ett stillasittande arbete. när vi inte rör oss lika mycket blir våra muskler svagare – och det utmanar vår kroppshållning. Många smärtor kan härledas till vår gång och kroppshållning.

En felaktig kroppsställning kan medföra att vi får fysiska smärtor i ex. ryggen eller nacken, eller till och med psykiska problem. Det är den vanligaste orsaken till kroniska, ihållande eller återkommande smärta och snedheter i kroppen. Mycket kan motverkas genom motion och stretching men problemen kan också komma ifrån gamla skador såsom benbrott, whiplash eller spänningar.

Ca. 80% av all smärta i huvud, rygg, rumpa och ben härstammar från en assymetrisk muskelanspänning där ex. ryggmusklerna i höger sida av kroppen är mer spända än vänster sida. Snedheten kommer att medföra att ryggkotorna blir sneda i förhållande till varandra och därmed uppstår även smärtor.

En av de vanligaste orsakerna till sjukanmälningar ifrån jobb är ömhet och smärta i kroppen. Ont i ryggen är en av de vanligaste orsakerna till både läkarbesök och sjukanmälningar i Danmark, och till att vi inte kan komma till arbetet.

Fysisk aktivitet är det bästa medlet mot ryggsmärtor men det är faktiskt de jobbområden med mycket stående arbete och de som använder kroppen fysiskt som löper störst riskt för att bli sjukpensionärer på grund av sina ryggsmärtor.
En av orsakerna till ryggsmärtor är en dålig fysisk form – och det kan man godt ha, även om man varje dag står och går i sitt arbete. Individuellt utvecklade träningsprogram för just dig som har ett fysiskt krävande arbete, eller dig som står mycket har visat sig hjälpa mot trötthet och smärtor. Det är viktigt att ha ett fokus på att vara i form för att klara av ditt arbete.

När du kommer hem efter en hård och lång arbetsdag är det ofta frestande att lägga sig i soffan för att vila, lusten och överskottsenergin till att träna kan vara som bortblåst. Det kan finnas mpnga orsaker till att du får smärtor i kroppen på grund av ett stående arbete och därför är det viktigt att du får rådgivning till din träning och lindring genom en läkare, fysioterapeut eller liknande, Andra problem som du kan uppleva i förbindelse med stående arbete:
– Du kan kan uppleva smärtsamma åderbrock. Om de blir sämre är den en bra idé att uppsöka en läkare eftersom det kan resultera i exem eller benhinnesår.
– Upplever du kramp i dina vader? – Det är väldigt vanligt om du har ett arbete där du står i många timmar. Prata med din läkare – hen kan ofta skriva ut tabletter som tar bort de värsta problemen,
-Oro i benen. Det känns som en väldigt irriterande, krypande känsla, djupt inne i underbenen och det kan störa din vila och sömn. Orsaken är okänd; men det hänger ofta samman med en överansträngning och svullnader i benen under dagens lopp. Det kan möjligtvis lindra problemen om man sover på magen under natten. Massage av vaderna kan också lindra oron.

Du kan också uppleva en brännande känsla i fötterna om kvällen, eventuellt först när du har gått och lagt dig. Det kan ofta förebyggas eller behandlas genom att hålla fötterna i kallt vatten i ett par minuter – precis innan du går och lägger dig.

Vad kan du göra för att få en lättare vardag om du står upp mycket?

• Välj skor med bra stötabsorbering
• Om du har möjlighet för att byta mellan att stå och sitta när du utför ditt arbete så minskar du den ensidiga belastningen på kroppen
• Använd en bra iläggssula som har fokus på stötabsorbering och stöd
• Byt skor i löpet av arbetsdagen
• Ha fokus på att använda skor som sitter fast om foden – inte t.ex. flip flop
• Många företag har köpt in mattor/underlag med stötabsorbering – fråga på din arbetsplats om det också är möjligt för dig att använda
• När du står upp i en längre tid ska du tänka på att utföra små rörelser – för att på så sätt hålla igång kretsloppet: Gunga fram och tillbaka mellan tåspetsarna och hälen, flytta kroppsvikten från den ena sida till den andra osv.
• Lägg gärna upp benen på en pall eller liknande när du sitter ned – och om det är möjligt kan det vara en god idé att lägga sig ned med benen i ett högt läge ett par gånger i löpet av en arbetsdag
• Undersök om du kan oganisera ditt arbete så att du får pauser där du kan sitta ned.
• Fråga din arbetsplats om det finns möjlighet till en stå/stödstol så att du avlastar fötter och ben
• Strumporna ska ha ett naturfiber såsom ull eller bomull, något som inte är hårt för huden. I motsats mot konstgjorda material så ger det bra ventilation samtidigt som de suger upp oundviklig svett
• Om du har problem med fötterna kan ett fotbad varje kväll vara bra, det ska följa upp med att gnida och smörja in fötterna med en fet hudkräm

Indlægssåler - Plantar fasciitis

  • Fler än 100.000 européerna har redan köpt iläggssulorna
  • Effektiv mot sned kroppshållning
  • Nöjdhetsgaranti, annars får du pengarna tillbaka

Endast 499,-

Indlægssåler mod hælspore

När du står upp i många timmar kan smärta uppstå, utan den korrekta hanteringen kan också olika följder uppstå, där många är smärtfulla:

  • Huvudvärk, käkanspänningar och – smärtor
  • Nack- och ryggproblem
  • De typiska ledsmärtorna; axlar, armbåge- och knäsmärtor san giktsmärtor (speciellt artros)
  • Höftsmärtor, smärtor i rumpa, länd, ljumske, ischias-smärtor, hälsenneproblem och alla andra former av smärtor i fötter
  • Snedheter i ryggkotorna
  • Idrottsskador, muskelkramper
  • Whiplash
  • Diskbråck

Vad kan Align Footwear® göra för dig?

En felaktig fotställning eller sned viktfördelning på fötterna kommer ofta att resultera i smärtor i resten av kroppen. Align Footwear® iläggssulor ökar vår rörlighet, komfort och funktion. De främjar en bättre kroppshållning och kroppsanpassning i din kinetiska kedja och förbättrar dit välbefinnande och välvaro. Sulorna försätter kroppen i en korrekt och natrulig ställning, det gör då så att belastningen från varje steg som du tar blir jämnare fördelat. Våra iläggssulor reducerar de destruktiva stötarna som färdas igenom våra kroppar varje gång som fötterna träffar marken. Det innebär att det lbir mindre tyck och ev. inflammation i dina leder, muskler, senor och ledband.

Align Footwear®s iläggssulor hjälper till med att räta upp din kropp till en optimal kroppsställning. Sulorna kommer att räta upp dina fötter så att du står och går rakt i dina skor, och det har en positiv effekt på hela skelettet, hela vägen ifrån ankeln och upp i nacken. Vi har många kunder som lider av whiplash, som har halverat sin användning av smärtstillande medicin endast genom att använda sulorna i sina skor och därmed gå lite rakare och upprest. När kroppen blir rätad upp ifrån fötterna och hela vägen upp i nacken är det inte bara balancen och kroppshållningen som förbättras, även ev. inflammationer i leder, muskler och ledband reduceras väsentligt. Vi har riktigt många kunder som har upplevt en betydande grad av förbättring tack vare våra iläggssulor.


60 dagars returrätt

Nöjdhetsgaranti, annars får du pengarna tillbaka

Ring til Mette Fly hvis du har spørgsmål

Frågor?

Ring oss på +45 22 833 733
eller kontakt@alignfootwear.dk

På vores hjemmeside benytter vi os af cookies, som er med til at give dig en bedre brugeroplevelse på vores website. De er ganske ufarlige, men ønsker du at slå dem fra kan du gøre det her - dog vil vores hjemmeside ikke fungere optimalt.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk